TIPS PANCING KERAPU DI PANTAI

buru kerapu di pantai

 grouper1

Kerapu yang mendiami pantai saiznya kurang daripada 2 kilogram kecuali kawasan itu airnya dalam.
Justeru, mata kail yang sesuai adalah nombor 8 hingga nombor 10. Walaupun kerapu 500 gram boleh menelan mata kail nombor 5/0, tapi disebabkan faktor geografi, anda disaran menggunakan mata kail kecil.
Tali perambut sesuai ialah antara 20 hingga 40 paun mengikut saiz tali utama yang digunakan. Perambut 40 paun dianggap besar untuk mengikat mata nombor 10.

Memancing kerapu di kawasan berbatu tidak memerlukan perambut yang panjang kerana terlalu panjang ia mudah tersangkut pada karang. Paling sesuai sejengkal atau dua jengkal saja dari ladung. Teknik memancing ikan kerapu biasanya di kawasan berbatu.

Tetapi jangan melontar umpan di kawasan berbatu atau membiarkan ia jatuh hingga ke dasar. Akibatnya, kail tersangkut.

Kalau air jernih, labuhkan umpan antara batu (tempat cerah di antara kawasan yang gelap) dan tunggu ikan keluar dari kawasan batu dan menerkam umpan.

Batu ladung pula tertakluk kepada jarak lontaran yang hendak dibuat. Jika umpan dilontar pada jarak dekat, gunakan ladung kecil sekadar untuk menenggelamkan umpan ke dasar.

Kalau berhajat membuat lontaran jauh, batu ladung besar diperlukan bagi mengurangkan rintangan terutama angin.
Bagi penulis, lebih seronok menggunakan pancing tanpa ladung di kawasan tepi batu. Hirisan umpan mati mampu tenggelam ke dasar jika lokasi berkenaan arusnya lemah. Risiko tersangkut pada batu juga kecil jika menggunakan teknik ini.

Umpan hirisan ikan kembung dan sotong terbaik bagi memikat kerapu pantai kerana kerapu tidak memilih umpan. Apa saja umpan yang berada di depannya pasti diterkam. Selain udang hidup, hirisan ikan, anda boleh menggunakan isi ketam atau ketam pasir, siput atau apa-apa isi cengkerang yang ditemui di persisiran pantai berbatu.

 

 

* PETIKAN DARI CATCH-FISH-BLOGSPOT.COM

 

 

 

PANDUAN TARIKH SESUAI MEMANCING

 

Hari/Tarikh yg sesuai Memancing mengikut Calender Islam

12/13/14/15/16hb hijrah:
Bulan Penuh/Mengambang
1.Selat dan sungai
a)arus deras dan tinggi.
b)pasang lebih lama dari surut.
c)batu ladung 30 keatas.
d)tidak sesuai untuk memancing.

2.Laut pantai timur
a)arus mati yang panjang sebelah malam
b)surut yang sedang tapi pendek sebelah siang
c)air biasanya keruh sedikit.
d)sesuai memancing kerana ikan kurang sensitif.
————————————————————
19/20/21/22/23hb hijrah:
Bulan separuh
1.Selat dan sungai
a)pasang kurang berarus dan surut yang sederhana
b)tempoh pasang & surut yang sama.
c)sangat sesuai memancing terutamanya
22 dan 23hb hijrah.

2.Laut pantai timur
a)pasang surut arusnya sama iaitu sederhana
b)jangkamasa pasangsurut sama.
c)kadangkala air terlalu jernih dan berkaca
d)ikan sensitif pada penglihatan.

————————————————————
26/27/28/29/30/hb hijrah:
Bulan gelap
1.Selat dan sungai
a)arus mulai besar dengan arus semakin laju
b)surut yang panjang diwaktu siang manakala pasang yang pendek.
c)air keruh terutamanya waktu surut
d)tidak sesuai memancing.

2.Laut pantai timur
a)arus pasang sederhana yang panjang sebelah siang
b)arus mati tapi pendek sebelah malam
c)air biasanya keruh sedikit.
d)sesuai memancing kerana ikan kurang sensitif.

————————————————————
5/6/7/8/9hb hijrah:
Bulan Separuh
1.Selat dan sungai
a)surut kurang berarus dan pasang yang sederhana b)tempoh pasang & surut yang sama.
c)sangat sesuai memancing terutamanya 8 dan 9hb.

2.Laut pantai timur
a)pasang surut arusnya sama iaitu sederhana
b)jangkamasa pasangsurut sama.
c)air tidak terlalu jernih dan sesuai untuk memancing.
d)ikan sensitif pada penglihatan.

 carta_air_bulanislam_copy2

Info daripada Ramezee blogspot

Asas mengikat tali pancing

Untuk memenuhi permintaan ahli kelab, di sini disertakan beberapa kaedah untuk  mengikat dan membuat simpulan tali perambut dengan betul. Selamat mencuba.

simpul_imp_clnch_knot_ngikat_pancing

 

ikatkail

 

simpul_non_slip_loop_untuk_ngikat_rapala

simpul_surgeons_end_loop_akhir_talisimpul_offshore_swivel_ngikat_kili-kilisimpul_dbl_uniknot_nyambung_2_benang

tunggu apalagi printlah.. lepas tu cuba kat rumah dulu ok cuba jangan tak cuba.

DOA MENAIKI KENDERAAN LAUT

Doa ni patut diamalkan untuk geng-geng pemancing ketika nak naik bot

dmenaiki-kenderaan-laut-udara

Hari tu dalam sejarah

            Al- kisah..awal tahun selalunya takada aktiviti yang boleh dicanang kecuali dengan family masing-masing, tapi tahun ni lain sikit, kami geng minum petang ni  merancang nak pergi ‘camping’ dengan bermalam di hutan kononnya..rancang punya rancang ‘camping’ nak  dibatalkan, hampeh betul tapi dengan semangat yang hampir hilang,  adalah satu cadangan tu, pergi sana balik hari, aktivitinya pergi memancing ikan pantai, kalau tak dapat ikan pun dapat mandi pun jadilah.Jadi bila semua ahli setuju, pagi sabtu 3 haribulan januari 2009 perjalanan kami pun bermula untuk ke Taman Negara Pulau-pinang.

 

 

 dsc03879

 

 

 

 

Lepas daftar di kaunter pintu masuk, geng ni ber ‘jungle traking’ lah kira-kira 30 minit untuk sampai ke Sungai Tukun, tapi memandangkan semua stamina masih ‘power’ kami pun lajaklah ke Muka Head kira-kira 15 minit perjalanan lagi, itu pun dah rasa mencabarlah kalau pergi ke pantai Keranchut ambil masa 1 jam lebih, penulis ingat geng ni ramai yang pengsan takpun jadi mabuk hutan ( ada ker?). Mula-mula ‘track’ tu oklah, tu pun tak sampai 50 meter ‘track’ nya berbata , lepas tu jadi macam denai (bukan macam lagi memang denailah) tapi yang untungnya denai ni bersih sebabnya ada orang menyapu!  Orang menyapu dalam hutan beb mana nak cari hehe pelik tapi benar…

 

 

 

 dsc038591

 

 

 

Sampai kat sana, macam-macam depa buat ada yang memancing, ada yang terkinjal-kinjal mandi laut, ada yang makan (bihun di taja oleh mat –terima kasih ler buatlah lagi yer sodap) dan ada jugak yang sekodeng,,oops bukan sekodeng, awek mat saleh yang lalu depan kami tu yang tergedik-gedik tunjuk tuuut..’sencor’ yer,   kami usya jelah!..tapi yang paling syok sekali dapat mandi air bukit di sungai tukun. Memang ‘best’ gila, sejuk dan nyaman sekali. Cuma sekali-sekala di kacau kera liar nak tumpang mandi sekali ( mungkin kera ni perasan member yang sama bau dengan diorang kot).

 

 

 

 dsc038681

 

 

 

 

                                                                 

 

dsc038711

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img_0245 

 

 

 

            Begitulah ceritanya trip kami ke Taman Negara Pulau Pinang awal tahun ni..kira ni sebagai permulaan untuk projek yang lebih mencabar dan aktiviti yang hendak dirancang oleh geng minum petang ni…dengar kata lepas trip ni berjaya geng ini ada tubuhkan satu kelab yang belum didaftar. Cuma ada nama ajelah..iaitu Anak Dugong Adventure Team (A.D.AT 1208 ) –nota : penulis  pernah jumpa anak dugong ni kat Muka Head itu hari terdampar di tepi laut..tapi peliknya anak dugong ni pakai seluar dan berbulu ketiak hahaha….